Floorball, Foci, Rock 'n' Roll...

A magyar floorball élet annak szereplői szemszögéből: beharangozók, kritikák, ötletek, javaslatok, értékelések.... nem mindig komoly formában, nem csak floorbalosoknak. Hogy népszerűbb és ismertebb legyen a lyukacsos labda!

Bemutató, Elérhetőség

Ha nem cseng ismerősen a sportág neve, akkor ide kattitva olvashatsz egy videókkal megtámogatott szemléletes bemutatót, ami után garantáltan megfertőződsz vele!

Cikkekkel kapcsolatos észrevételekkel a megfelelő szerzők az alábbi címen érhetőek el:

fordprefect[kukac]indamail.hu

anwar00[kukac]indamail.hu

bernard[kukac]indamail.hu

recipeferrum[kukac]indamail.hu

Az oldallal kapcsolatos átfogó ügyek esetében az alábbi címre küldjetek üzenetet:

floorballer[kukac]freemail.hu

MFSZ oldal

A Magyar Floorball Szakszövetség hivatalos oldala ezen a linken elérhető. Az oldalon a hivatalos hírek mellett a bajnoki statisztikák és tabellák is megtalálhatóak.

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1.forduló (1) alomcsapat (11) andrew.w.k (1) angyalka (1) ares (14) átigazolás (1) ausztria (1) az elnök emberei (1) backyard babies (1) bajnoki (1) bajnoksag (1) barca (1) bemutatás (1) bl (1) budapest (1) ch (1) csapatalapítók (5) csapatváltók (2) cseh (1) cseh open (1) dave (1) dfse (10) diamonds (3) dio (1) dióhéjban (61) dopping (1) dr. bubó (2) dropkick murphys (2) edzői szemmel (1) egyetemi vb 2008 (1) ek (3) építők (1) ez volt 2007/2008 (8) feljutók (1) férfi válogatott (4) finn (1) floorball (305) floorball0 (1) floorball bevezető (1) florball (1) foci (29) ftc (2) gigaberuházás (1) golfprojekt (1) harcosok (1) három dolog (1) helyszni beszámoló (1) hét meccse (36) hunfloorball (1) h blockx (1) ibk ch (5) ingatlanmutyi (1) ismertető (1) játékvezető (1) jégkorong (2) kaszinóváros (1) kecskemét (2) kelemen (1) klagenfurt (2) kommentriport (1) krokodil (7) kupa (1) lebukás (1) legendák (6) lengyelország (2) lengyel bajnokság (1) loki (2) lordi (1) lyukacsos kristálygömb (71) madrid (1) magyar kupa (22) manowar (1) meise (5) mfsz (1) minden hétre egy szabály (6) miskolc (2) mourinho (1) múlt jelen jövő (2) nádor (2) nb1 (1) neumann (2) nfse (1) noi (87) női (66) női válogatott (10) november kupa (7) ob1 (151) ob1b (10) ob1torpedo (1) ob2 (88) ob3 (6) oldalszemle (4) olimpia (8) osztályozó (6) ősz izéi (6) ősz tavasz (3) paks (1) páty (1) phoenix (3) pierluigi collina kupa (5) portré (4) radio v2 (3) rebel svenson (1) régi idők (2) rendszer (1) rft (1) rock (23) ronaldo (1) rorschach (1) rudas (1) sári (3) selejtező (1) sérülés (1) siroki brijeg (2) soha nem felejtjük (1) spanyol (2) sportfoto (9) svéd (3) svédország (2) szavazás (1) szlovákia (2) szolgálati közlemény (4) szolnok (7) szöv.kap. (8) szpk (11) talmácsi (1) thunder (1) triton (3) u19 vb selejtező (5) újratöltve (1) vb 2008 (6) veszprém (2) veszprém open (1) világbajnokság (9) visszaszámlálás (32) vitafórum (2) w.a.s.p (1) ws (3) x3m toto (4) Címkefelhő

Linkblog

Aki látta, nem felejti soha... - Ayrton Senna emlékére...

2009.05.01. 11:38 Floorballer

A sport nem más, mint emlékezetes pillanatok tárháza, momentumoké, másodperceké, melyek örökké az ember emlékezetébe vésődnek. A modern technika következtében szinte már nincs olyan esemény, melyet ne követhetne élő egyenes adásban mindenki, aki erre vágyik. A média néha sztárokat, példaképeket teremt, máskor kártyavárként omlaszt le hősökről kialakult képeket néha önkényesen. Ha éppen nem a megannyi sportcsatorna egyike, akkor valamelyik internetes stream hozza el otthonunkba a legnagyobbakat, és mobilkészülékeinken akár az utcára is elkísérhetnek minket az események élő egyenes adásban. És éppen ez az, ami miatt a fantasztikus, eufórikus pillanatok, megannyi átvett kupa, győztes gól, lélegzetelállító csel, nemzeti siker, olimpiai győzelem mellé elraktározódnak keserű élmények, tragédiák is…

A tragédia egy szurkoló számára sok minden lehet, igen tág fogalom: egy utolsó pillanatban elvesztett meccs, egy kihagyott 11-es, egy jogtalan kiállítás, egy csalódást keltő szereplés… És ott vannak az igazi tragédiák. A magyar sport elmúlt évének ismeretében, Kolonics György és Ocskay Gábor elvesztése után aligha kell ecsetelni mindezt. Mégis van egy pillanat az egyetemes sport történetében, ami mindenki számára, aki akkor a TV-k előtt ült, vagy akár csak a híradókból értesült nemzeti hovatartozástól függetlenül dátummal együtt örökké és megmásíthatatlanul az emlékezetébe vésődött: 1994. május 1. 14 óra után néhány perccel Ayrton Senna, a Forma 1 valaha volt legnagyobb egyénisége tragikus balesetet szenvedett az imolai versenypályán tévénézők millióinak szeme láttára… Pontosan 15 év telt el azóta, és a sportág rajongói azóta megszámlálhatatlan sokszor látták a képsorokat, melyek örökre megváltoztatták a Forma 1 légkörét, és melyek napokon át sokkolták az egész világot, mégis szinte nincs olyan emlékvideo a neten, melyhez ne lennének 1-2 napnál frissebb kommentek, nincs olyan szezon, hogy az ikon neve ne kerülne elő valakinek a nyilatkozatában, valamelyik futam egy látványos momentuma alkalmával.

 

A mai Forma 1-en felnőtt rajongók talán nehezen érthetik, hogy abban a sportban, melyben a precizitás, a higgadtság, a türelem, a taktika, a biztonságos célbaérésre való törekvés mindennél előrébb való, ahol a teljesítmény 80-90%-ért már nem is a pilóta, hanem a jármű a felelős, hogyan válhatott valaki ennyire karizmatikus alakká, hogy emelkedhetett ki az egyetemes sport világából is szenvedélyével, elhivatottságával, kockázatvállalásával, minek köszönheti, hogy a rekordoktól távol eső 3 világbajnoki címével mégis már életében a valaha volt legnagyobbakkal emlegették egy lapon, és a mai napig ott tartják számon… A Forma 1 igazi aranykora volt a Prost – Senna rivalizálás kiegészülve Piquet-vel, Mansellel.

 

A nyíltsisakos autóversenyzés időszaka volt ez, amikor a bátorság, az elhivatottság legalább annyira szükséges volt a sikerhez, mint a technika. Amikor még nem a tankolások sorrendjén dőlt el az első hely sorsa, hanem a pályán bemutatott hihetetlen előzések alkalmával. Amikor a fedélzeti computer még nem tartotta az úton a végsőkig a vezetői hiba ellenére az autót. Amikor még a kormányt is el kellett engedni, hogy váltani lehessen, amikor még nem büntettek futamról futamra egy-egy versenybalesetért… Ayrton Senna halála nem csupán egy legenda elvesztését jelentette, hanem egy korszak végét. Sokak számára 1994 május 1-én végképp kihunytak a száguldó cirkusz fényei, és ami visszamaradt, az valami más, valami új… 

„Képességeim határát akarom próbára tenni, összevetni mások képességeinek határával. Azt szeretném, ha hús-vér ember hívna ki maga ellen, akinek az agyával, tapasztalatával és tudásával kell összevetnem magam, és nem valakinek a számítógépével. Nem olyan autót akarok Rontól, amivel hagyja, hogy győzzek, hanem olyat, amivel tényleg versenyezni tudok. Meg kell ezeket a szabályokat változtatni, mert megölik a lelkét az egésznek. Megölik, pedig pont ez az, amit mindenki keres az autóversenyzésben. ” 

Ha csak egyetlen kört akarnánk Senna emlékére visszaidézni, amely megmutat mindent abból, hogy mi is helyezte őt mindenki fölé, akkor az egészen biztosan a Donnington Park özönvíz áztatta pályáján bemutatott első köre lenne 1993-ból. A megelőzöttek pedig nem holmi kezdők, hanem a sport legendái votak:

 

Ayrton nem csupán kiváló sportember volt, nem csak elképesztő tudása emelte ki, hanem emberi nagysága is, hogy sikerei csúcsán is megmaradt egyszerű embernek. Sok brazil sportoló indult a nyomorból, de Senna az ország egyik leggazdagabb családjának sarja volt. Ennek ellenére egy a labdarúgást vallásos áhitattal szerető, a létminimum határán tengődő nemzetnek vált igazi példaképévé és hősévé. Nem feledkezett meg soha egy percre sem szerencsétlenebb sorsú honfitársairól: kórházakat alapított, alapítványokat létesített.

Hogy mit jelent személye és mítosza sporttársainak, azt legjobban egy verseny utáni sajtótájékoztató mutatja. Az adott futamon a mindig kimért Michael Schumacher az örökranglistán beérte győzelmek számát illetően a brazilt:

 

Végeláthatatlanul sorolhatnánk emlékezetes pillanatait, nagy győzelmeit, feledhetetlen manővereit, de mindennél többet mond saját nyilatkozata, melyet nem sokkal az után tett, hogy 1991-ben kizárták a suzukai futamot követően, melyen emlékezetes módon ütközött Alain Prosttal. Ennek a döntésnek következtében a világbajnoki cím Prostté lett vele szemben: 

„Azt gondolom, hogy az igazi ember akkor mutatkozik meg bárkiben, amikor nehéz idők járnak, hiszen olyankor erősebb lesz, mint valaha. Én az utóbbi pár napban ilyet éltem át. A történtek ellenére a legtöbbet fogom magamból kihozni, a legjobb tudásomat adom majd, mert profi vagyok, így ez a dolgom. Ezzel tartozom a csapatomnak és a csapat szponzorainak egyaránt.

Egy bajnok, legyen az autóversenyző, futballista, vagy teniszező, bármi, állandóan stresszhelyzetben és iszonyú nyomás alatt van, és szenvedélye miatt sok egyéb dolgot elszalaszt az életben.

Úgy idomítod a testedet, hogy azt tegye, amit te akarsz, és ne azt, amit a tested kíván. A test tűrőképességét ezzel sokszor a végső határig próbára teszed, és erre tanítod meg az agyadat is. Azt kell tenniük, amit a profi sportoló akar tenni, és nem azt, amit a másik ember, aki benned lakik.

Az egyetlen dolog, amivel ezt a szenvedélyedet életben tarthatod, az a vágyad, mely elhatározásoddá kell, hogy váljon: hinned kell, hogy sikerülni fog. Hinned kell, hogy győztes vagy, hogy tudsz versenyezni. Ha már egyszer is nyertél, mindig az adja a legfélelmetesebb kényszert, az hajt leginkább, hogy megint a győzelmi dobogó tetejére állhass.

[…]

A versenyzés és a győzelem az életem. A véremmé, testem-lelkem részévé vált. Mióta az eszemet tudom, ezt csinálom és számomra mindenek fölött áll. Fölötte áll minden rossznak is, amivel el akarnak téríteni, le akarnak törni.

Legbelül tudom, hogy minden, amivel az utóbbi napokban szembe kellett néznem, csak arra fog sarkallni, hogy harcoljak. És ezt azért csinálom, mert tudom, hogy vannak olyan értékeim, amelyek miatt ezt kell tennem, el kell mennem a végsőkig, mert egyszer a mi sportunkban is meg kell mutatni az igazság arcát.

Profi vagyok. Felelősségem, kötelességeim vannak. De én is csak ember vagyok, és életem értékei sokkal erősebbek, mint mások törekvései arra, hogy ezeket az értékeket megváltoztassák vagy elpusztítsák.”

Örömmel tölt el, hogy abban a korban éltem, mikor még láthattam az igazi autósportot… Láthattam nem egy sportoló világsztárt élőben a sors jóvoltából, de semelyik alkalmat nem cserélném el arra, hogy 1992-ben mindössze 8 évesen láthattam győzni Ayrton Sennat a Hungaroroingen… Már életében legenda volt, és mítosza örökké fennmarad.

15 éve nincs köztünk, de azok a másodpercek még mindig úgy hatnak, mintha csak pár napja történtek volna. Mindössze 4 hónappal a tragédia előtt Ayrton az alábbi, utólag hátborzongató nyilatkozatot tette:

„Ha valaha elszenvedek egy balesetet a pályán, mely az életembe kerül, remélem hirtelen és végzetes lesz. Nem akarok tolószékben élni. Nem akarok egy kórházban szenvedni, legyen a sérülés akármilyen is. Ha élni fogok, akkor teljes, intenzív életet karok, mert ilyen a természetem. Tönkretenné az életem, ha csak részben élhetném meg azt…” 

Nyugodj békében Ayrton! Egyszerűen te voltál a legjobb! 

79 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://floorball.blog.hu/api/trackback/id/tr11097104

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Konzervatórium 2009.05.01. 21:44:08

SaudadeA snookerhez hasonlóan az autósport királykategóriája is maga az élő hagyomány, az ókori fogathajtóversenyek jelenkori kiadása a század elején igazi úri sportként indult. Május elseje egy szomorú nap. 14 éve szenvedett halálos balesetet Ayrton Sen…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Triton_42 2009.05.01. 12:30:32

Jó post lett.
Többet nem tudok hozzáfűzni....

hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2009.05.01. 21:17:36

15 év? Szalad az idő.
Emlékszem arra a versenyre. Még VHS-videón meg is van valahol. Érdekes, hogy soha nem szoktam felvenni a versenyeket, de azt valamiért rögzítettem. Az EuroSport adta csak, mert akkor még nem közvetítette magyar televízió az összes versenyt.

Még annyit tennék hozzá, hogy ugyanazon a hétvégén, az időmérőn meghalt egy másik, a F-1-ben első idényét töltő versenyző is. Ha jól emlékszem Ratzenbergernek hívták.

Fekete hétvége volt. Gyerekként annak idején nagyon megviselt.

bak-ponyva · http://bakponyva.hu 2009.05.01. 21:22:44

le a kalappal!!!! minden tiszteletem az övé!

Csikós Zsolt 2009.05.01. 21:24:48

Zseniális poszt. Azóta nem nézek rendszeresen F1-et, amióta nincs Senna.

2009.05.01. 21:39:50

Huh! Nagy poszt. Egy nagy sportembernek.

@hüjehalyó: Roland Raztenberger április 30-án szenvedett halálos balesetet.
Másnap Senna.

"Ayrton Senna autójában a balesete után egy vérrel átitatott osztrák zászlót találtak: ezt lengetve akart volna tisztelegni győzelme esetén Roland Ratzenberger emlékére."

oszkar00 2009.05.01. 21:51:54

Nem kötekedés, de:

"1991-ben kizárták a suzukai futamot követően, melyen emlékezetes módon ütközött Alain Prosttal"

Ez szvsz 1989.

Matte 2009.05.01. 21:56:14

@Csikós Zsolt: Csatlakozom.Nálam ugyanez a helyzet....

oszkar00 2009.05.01. 21:56:18

"Ennek a döntésnek következtében a világbajnoki cím Prostté lett vele szemben"

Nem azon a max. 9 ponton múlt. 16 ponttal nyerte azt a szezont Prost.

sanyix 2009.05.01. 22:01:03

@hüjehalyó: 94-be miért ne lett volna magyaron is f1? Emléxem, apám úristenezésére akkor, és bár volt eurosport is, de én úgy emléxem magyar tv adta.

Közöd?? (törölt) 2009.05.01. 22:14:31

vele kb el is temették a forma-1 et, na jo a videóban zokogó fiatalember még volt valaki:-)

vwxyz (törölt) 2009.05.01. 22:17:26

Szándékosan kilökött a pályáról egy versenyzőt, mert félt, hogy versenyben nem tudja legyőzni, és elveszíti a bajnokságot.

Átment a másik csapat boxába, és megütött egy versenyzőt.

stb...

hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2009.05.01. 22:23:14

@sanyix: nem adta a Magyar Tv. Mondom, akkoriban még nem közvetítették anyagi okokból az évad összes versenyét. Valami olyasmi rémlik, hogy évi 9 verseny volt emiatt csak magyar tévén, magyar kommentárral.

Az imolai 94-ben pont nem volt ezek között.

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2009.05.01. 22:30:52

egyetértek.
senna hatalmas,igazi példakép volt, sportoló akinek a vérében volt a szenvedély.

harmatvíz 2009.05.01. 22:31:36

oszkar és wvxyz szégyellhetnétek magatokat!
Még ha ezen a véleményen is vagytok, emberségesebb lett volna ennél a postnál csendben maradnotok...

terszim 2009.05.01. 22:54:39

Sziasztok!
Én is gratulálok a poszthoz, nagyon jól sikerült! Méltó emléket állít egy kiemelkedő autóversenyzőnek. Én is rajongója voltam Sennának, számomra is meghalt a Forma-1 vele együtt. Azóta senkinek nem tudtam úgy drukkolni, mint akkor neki. Én is valahogy úgy érzem, hogy az akkori gárda volt a NAGY CSAPAT, és úgy érzem, hogy azóta nem volt együtt egyszerre ennyi nagy tehetség (Senna, Prost, Mansell, Piquet, , meg a "kicsit" nagyok: Berger, Boutsen, Patrese, stb.). Utánuk is voltak még fantasztikus versenyzők, de én úgy éreztem, hogy a körülöttük levő többi pilóta már nemigen tudta felvenni velük a versenyt (pl. Schumacher, Hakkinen), így nem voltak az élen olyan éles csaták.

Senna, nyugodj békében!

jewel79bp 2009.05.01. 22:58:10

köszönöm, hogy ezt a posztot elolvashattam.

terszim 2009.05.01. 22:59:48

Elnézést, előző posztomban kicsit félreérthető lehettem, úgy értem, Schumacher és Hakkinen fantasztikus pilóták voltak, és körülöttük nem volt már olyan versenyzőgárda, akik úgy igazán meg tudták volna őket szorongatni.

icceman 2009.05.01. 23:01:22

A valaha élt legnagyszerűbb versenyző és sportember! Bár ettől a sumi videótól megkímélhettél volna bennünket. oszkar és wvxyz barátainknak pedig ezt küldöm:
www.youtube.com/watch?v=i4K8QLjKh0o

Hihetetlen ugye? Gondolom nem szóltak ré a fülére, hogy ezt tegye.

2009.05.01. 23:03:10

@vwxyz: És '92-ben, a belga pálya szabadedzésén ő volt az egyetlen, aki megállt, és segített a balesetet szenvedő Comas-nak.
Rá egy évre, ugyanezen a pályán Zanardinak sietett a segítségére.

Voltak hibái, és bizonyos szempontokból ellentmondásos személyiség volt.
De alighanem ő volt a F-1 legnagyobb egyénisége. És ehhez ráadásul tehetség és eredmények is társultak.
Nagy sportember volt.

Sütemény1975 2009.05.01. 23:15:48

köszi a posztot, nagyon jó érzés volt olvasni!

jadviga79 2009.05.01. 23:18:05

@hüjehalyó:

én is emlékszem arra a Forma 1-es versenyre, nekem is nagy kedvencem volt, emberileg is szimpatikus volt. Más hangulata volt az egész versenynek, légkörnek annak idején.

stand.by 2009.05.01. 23:35:07

Tényleg régen volt....13 se voltam, évek óta f1 rajongó. Valószínűleg nem adta a magyar tv a futamot mert kimentem nagyszülőkkel kertbe. Tisztán emlékszem amikor hallottam hírt: épp hazaérünk, trabi megáll a ház előtt, szürkül, és a hírekben első hírként mondják a kossuthon (!). Nem is bírtam hirtelen elhinni amit hallok, ültem még egy kicsit.

Azóta tényleg számítógép vezérelt kocsik, pici gombokat pöckölgető joystik szerű "kormányt" tekergető emberek.

Schumis jelenet pedig letaglózott...nagy fanja voltam de erről lemaradtam valahogy.

Kenseth 2009.05.01. 23:47:53

@vwxyz: bárcsak lenne legalább egyvalaki a mai mezőnyben, aki ilyen szenvedélyesen akar nyerni, akinek lenne egy egészen kicsi egyénisége, de nincsen...

Agent Cooper 2009.05.01. 23:48:45

Imádtam nézni ezt a Forma-1-et. Szokszor gondolom azt, hogy szar volt gyereknek lenni a 80as évek végén, 90es évek elején, amikor totál leszegényedtünk, de ilyenkor nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy élőben láthattam valami olyasmit, amik valószínűleg örökre autósport csúcspillanatai maradnak.

Hu (törölt) 2009.05.01. 23:56:03

Ferrari drukkerként is hiányolom,megdöbbentett a halála és nagy űrt hagyott maga után.

Michael Collins 2009.05.01. 23:56:20

Nagy versenyző volt, nagy pilóta. De nem lett volna szabad a Ferrarihoz szerződnie. A Ferreri a F1 mételye! Ha nam jók a pályán, akkor a "sportdiplomáciával" akarják elérni az áhitott sikert.

Hu (törölt) 2009.05.02. 00:01:51

@Michael Collins:
1."De nem lett volna szabad a Ferrarihoz szerződnie"
Soha nem volt Senna a Ferrarinál.
2.A Ferrari nélkűl nincs F1,ha kiszállna lehúzhatják a rolót.

HgGina 2009.05.02. 00:02:49

Azért azon lehetne vitatkozni, hogy az F1 történetének valaha volt legnagyobb egyénisége lett volna. Azok számára, akik szerették, talán. Akik pedig a fair play, a tisztességes verseny hívei, azok számára csak egy olyan versenyző, aki nem mindig sportszerű keretek között győzött. Lásd Prost szándékos kilökése két alkalommal is.
Schomacher legalább annyira komoly egyéniség volt, és ő sem versenyzett tisztán, ezt is mindenki tudja.
Legalább féltucat ilyen egyéniséget lehetne felsorolni, akikben megvolt a versenyzői alázat is.
Semmivel nem különb, mint azok, akik más sportágban halomra nyernek mindent, majd belebuknak a doppingbotrányaikba. Sportszerűtlenek.

Jay Phix 2009.05.02. 00:03:28

Nekem picit sok volt a pátosz, amivel nyakon lett öntve ez a post, de azért még így is jólesett emlékezni. Meg persze nehéz elfogódottság nélkül nyilatkozni Sennáról, ezt én is belátom, még nehezebb írásba foglalni (de ami nem megy, azt nem kell erőltetni).

Mi nem láttuk Fangiót és az úttörőkorszak többi ikonikus alakját, de azok közül, akiket láthattam, Senna kimagaslott. Nálam az első magyar nagydíjjal együtt kezdődött az F1-függőség, és azonnali volt a hatás. És már akkor Senna volt az isten - akkor, a legelső futamon még a fekete JPS Lotusban ült, és háromszor autózta körbe a későbbi győztes Piquet-t a célegyenes végén.

Amúgy szerintem volt tv-közvetítés, mert emlékszem, hogy én élőben láttam a futamot. Már ameddig még egyáltalán elláttam a képernyőig... :(


* Egy megjegyzés Floorballernek: az látszik, hogy Senna halálával hátat fordítottál a sportágnak, mert amit a modern Formula1-ről írsz, az hülyeség. Persze, az elmúlt években sokat szenvedett a sportág az unalomtól, tényleg voltak egyenesen nézhetetlen versenyek, egyetértek, de ezekért nem az elektronika a hibás, hanem az aerodinamika - nem véletlen, hogy idén annak csaptak oda leginkább, egyelőre meg is van az eredménye, hál'istennek. A számítógép nem tart a pályán senkit, nem korrigál versenyzői hibát. És bár vitathatatlan, hogy nemcsak a biztonság, de a kényelem is sokat növekedett az utóbbi években, sok minden dolgozik a pilóták keze alá, azért továbbra is a versenyző az, aki irányítja a kocsit. Be lehet állítani a modern autókat úgy is, mintha abban idomított majmok nyomkodnák a gombokat, de a rideg valóság az, hogy te nagy valószínűséggel még elindulni sem volnál képes egy ilyen "kezes", fedélzeti számítógéppel segített autóval. Vannak nyílt napok, ki lehet menni a versenypályákra, és némi ismeretet szerezni arról, hogy hol ér véget a technika és hol kezdődik az ember - már egy egyszerű személyautóban is. És akkor még hol vagyunk a formulaautóktól...

(Ja, és a sportág neve magyarul is Formula 1, csak a nagyon igénytelenek és az RTL Klub riporterei "formaegyeznek" ;)

Jay Phix 2009.05.02. 00:05:33

@HgGina: "Azért azon lehetne vitatkozni, hogy az F1 történetének valaha volt legnagyobb egyénisége lett volna."

Persze, hogy lehet, mindenen lehet. :)
Mondj nagyobbat.

HgGina 2009.05.02. 00:38:51

@Jay Phix: Gilles Villeneuve, Niki Lauda, Didier Pironi, Michael Schumacher, Alain Prost.
És lehet folytatni.

Jay Phix 2009.05.02. 00:42:12

Schumachert az előbb zártad ki, nem?

MP 2009.05.02. 00:47:06

Mint embert nem kedveltem. De mint versenyző.....

Lord Picard · https://jphungary.blog.hu/ 2009.05.02. 00:55:08

Szép post volt (most kommentelek itt először). Tisztán emlékszem erre a futamra és én is tévében láttam és nem tudom elképzelni, hogy 1994-ben lett volna EuroSport-unk. Nekem május 1-én van a születésnapom, az volt a 7., én a szőnyegen ültem, hátrafordultam az asztalhoz egy szelet sütiért és mire visszafordultam Senna kocsija már ott sodródott. Megdöbbentett, édesanyámék szerint sírtam is. Nem mondhatom, hogy a kedvencem volt, nem szurkoltam én még 7 évesen senkinek csak néztem a szép színes autók versenyét, de azóta már tudom, mekkora ember is volt ő. Fájdalmas a hiánya.

És teljesen felesleges más évadokkal, évtizedekkel összehasonlítani Senna, Lauda, Prost korszakát. Akkor ők az elérhető legjobb technikával futottak, ma is így van ez. Schumacher-ről pedig erről a videóról is látszik, hogy ő is nagy versenyző és ember volt, nagy küzdő, aki belement piszkos játékokba. Ma azt látom, hogy a kedvenc csapatom autójában vergődik 2007 világbajnoka és egyáltalán nem érdekli őt a Formula 1 és ezt sajnálom. De ma is vannak és lesznek még olyan pilóták, akik majd fantasztikus versenyekkel, igazi szerelemmel fognak küzdeni a pályán. Megtisztelő, hogy láthattam még élőben néhány futamát Senna-nak és az egész karrierjét a zseniális Schumi-nak, remélem lesz még ilyen pár pilóta, mint ő, akik másfél évtized áldozatos munkájával színesítik meg a vasárnapokat (mint Vettel).

pink75 2009.05.02. 00:58:10

@Jay Phix: itthon csak az okostojások "formulaegyeznek"

Jay Phix 2009.05.02. 01:02:45

Meg akiknek van lövésük az autósportokhoz.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2009.05.02. 01:14:38

vitatnám, hogy a sportág legnagyobb alakja lenne.

Fangio, bár nem láttam, ötször, különböző autókban lett világbajnok. Ascari vele egyidőben háromszor (és a monzai kanyarkombinációt se véletlenül hívják így). aztán a brit/ausztrál pilóták is jelentősen hozzájárultak a sport fejlődéséhez.

Senna mindig is hajtott, őrült módon. már viccként is élt, hogy csak a fal állítja meg - senki nem gondolta, hogy ez egyszer meg is történik.

az a véleményem, Niki Lauda és Alain Prost, Keke Rosberg vagy akár Nigel Mansell legalább egy dologban többet tudtak Sennánál: tudtak veszteni és időben kiszállni az autóból. pedig mindegyikük megszállott, úgy, mint Senna volt.

Jay Phix 2009.05.02. 01:15:48

Ehhez a "piszkos játékok" kérdéshez:
Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nekem az F1 filozófiájához az áll a legközelebb, ahogy Colin Chapman gondolkodott róla. Ő konstruktőrként azt mondta, olyan autót akar építeni, amelyik a célvonalon való áthaladása után - értelemszerűen a futam megnyerését követően :) - egyszerűen atomjaira hullik. Ha nem teszi, az azt jelenti, hogy a konstrukcióban túl sok volt a tartalék, ergo túlsúlyt cipelt, ergo nem volt olyan versenyképes, mint amennyire lehetett volna.
Na, hát valahogy ezt a szemléletet akarom én átültetve látni a nagy versenyzőlegendákban is. Ezt a mindenáron való győzni akarást, amelyik, bár nem helyeselhető, de néha bizony a morált is félresöpri. A Formula 1-hez még ma is rengeteg mítosz köthető, szerintem hajlamosak vagyunk rá úgy gondolni, mint egy darabka hőskor mai vetületére - márpedig ebben a hőskorban az is benne van, hogy néha a rosszfiúkat is szeretjük (sőt, őket szeretjük csak igazán), mert bennük van meg ez az esszenciális győzni akarás, amiről végül is az egész szól.

Jay Phix 2009.05.02. 01:24:13

@adamskij: "egy dologban többet tudtak Sennánál: tudtak veszteni"

Na, pont egyszerre írtuk, de Te is kimondtad - pont ez az! Nekem egy versenyzőlegenda ne tudjon veszíteni. Ha kell, büntessék meg, ha kell, zárják ki, de sose fékezzen. Kis túlzással persze, de ez a lényege. Az autósport, de különösen az F1 nem arról szól, hogy ki milyen szépen tud veszíteni, és mennyire becsülhető érte. Senna istenadta tehetségét, gyorsaságát senki nem meri vitatni. A maximalizmusa és a pályán belüli és kívüli stílusa viszont sokszor állította kritikák kereszttüzébe. Számomra - magánvélemény - ez azonban csak újabb bizonyítéka volt annak, hogy ő a klasszikus, igazi autóverenyző típusa. És voltaképpen a halála is ilyen volt. Illett hozzá. Kicsit olyan, mintha az egész életét megírták volna.

sunblind 2009.05.02. 01:47:00

Nagyszerű poszt, köszönjük szépen. Meg is nézem holnap megint a DVDt.

Rozsé986 2009.05.02. 02:06:38

Az első videó végén valaki egy onboard kamerás felvételen velőt rázóan ordítva zokog, hogy "I Don't believe it!". Szerintetek ki az?

Ralesk 2009.05.02. 02:37:56

A fenti kérdés megoldására én is kíváncsi vagyok. És ki volt aki ott leállt és visszaszaladt Ayrtonhoz?

StGyorgy 2009.05.02. 02:43:14

A legmegrázóbb talán az volt míg a pályán majdnem vérre menő harcot folytattak Prosttal sőt az a hír járta hogy hiába voltak csapattársak szóba sem áltak egymással, ezután Prost zokogva kisérte Senna koporsóját. Azt hizem ez az igazi emberi és sportolói nagyság!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.05.02. 07:36:53

Nayon jó lett ez a poszt, tényleg az F1 egyik utolsó legendás, kemény versenyzője volt. Nem csoda, hogy az emberek imádják a mai napig.

neménvagyok 2009.05.02. 08:42:05

Elnézést, én úgy emlékszem Schumacher sírása akkor volt, amikor Villeneuve lerepülő kereke agyonütött egy pályabírót, talán Kanadában...

Állítólag az eredményhirdetés után mondta meg neki Ralf, és ezen borult ki.

Persze biztosan köze volt Sennához is.

Ha tévednék, javítson ki valaki.

Jó volt a post, köszönjük.

janikahhh (törölt) 2009.05.02. 08:47:35

Nagyon tetszett az írás... Azóta a Forma 1 is elvesztette a savát-borsát. Csak a pénzszámít. Bár idén felcsillan némi reménysugár, de ilyen Prost-Senna harcokat szerintem már nem látunk többet. Én a rádiót is betiltanám, ne tudjon utasítgatni a csapat, hadd csinálják az úrvezetők, amit épp helyesnek gondolnak :)
dom.ir/0tipli

pink75 2009.05.02. 08:47:58

@Jay Phix: s akinek nem csak a benzingőz gomolyog az agya helyén, belátja, hogy széllel szembe pisálni megoldás ugyan, de nem teljesen kellemes
gyerekkorunkban használtuk talán utoljára a "formulaegyet", pedig aztán sok közünk volt az autósporthoz, és hát, istenem, magyarítani nem most kezdtek a népek
persze, tudom, verne gyulát is "zsülvern"-nek mondod

dr. Tonyk 2009.05.02. 08:58:55

"És ki volt aki ott leállt és visszaszaladt Ayrtonhoz? "

Erre én is kíváncsi lennék! Tudja valaki?

oszkar00 2009.05.02. 09:12:55

@harmatvíz: Köszönöm, hogy kvázi lehülyézel. Kijavítottam egy évszámot, és szóltam, hogy nem egy döntésen múlt Prost 1989-es világbajnoki címe. Hihetetlen kegyeletsértés. Én nem mondtam, ki hibázott 1989-ben Suzukában, és ki nem. Direkt nem vittem bele a véleményem. De úgy látszik, te jobban tudod, mire gondolok.

mahabharata 2009.05.02. 09:28:29

Köszönöm az írást,köszönöm a megemlékezést, köszönöm, hogy újra láthattam, hogy újra emlékezhettem!

onlydjz 2009.05.02. 09:34:36

Sosem voltam Senna-fan, de elismerem, hogy kivételes versenyző volt..
De !
Itt olvasgatva az jött le, hogy azóta nincs autóverseny, unalmas minden verseny, kihalt a nyiltsisakos (ezen röhögök legjobban) autóversenyzés stb.

Tessenek megkapaszkodni, 20 évvel ezelőtt is voltak unalmas versenyek, voltak szemét húzások, FIA beavatkozások.

Rühellem ezt a fanyalgás, hogy azóta az F1 nem az ami stb...tessék nézni Tour de France-ot, az kitölti a kedves postolók délutánjait..

vwxyz (törölt) 2009.05.02. 09:39:56

@onlydjz: Na ezért mit fogsz kapni a harmatviz tipusú Igazság Bajnokaitól...

onlydjz 2009.05.02. 09:43:23

@vwxyz: nem zavar, nyugodtan lehet sz@rozni..

Egyébiránt az is jól megfigyelhető, hogy már abban az időben is "jólműködött" a média agymosó- marketing tevékenysége

cometneni 2009.05.02. 10:02:03

Aznap reggel mentem haza munkából, és alvás közben apukám ébresztett, h mi történt.... És hogy milyen az élet, Kesjár Csaba halálakor is éjszakai szolgálat után voltam. Béke poraikra.

flimo13 2009.05.02. 10:02:26

@HgGina: sumi ugyan úgy lökött ki versenyzőt vb-címért. Akkor utáltam meg..

nagyzee 2009.05.02. 10:03:51

Én egy olyan versenyére emlékszem, amikor egy kanyarban megpördült, és még pörgés közben tette úgy hátramenetbe (kézi váltó!!) a kocsit, hogy a kerekek hátrafelé kipörögve húzták el a kocsit az őt éppen követő versenytársa elől. Kb. olyan eleganciával és korrekt ívvel, ahogy a torreádor rántja el a vörös posztót a bika elől.

Sütemény1975 2009.05.02. 10:22:10

katona voltam. kecskeméten voltunk gépágyús bázison. hétfő reggel a népsport címlapja fogadott amint felszálltunk a buszra.
azóta nem érdekel a forma 1.

rozmi 2009.05.02. 10:22:26

@Tonyk: ha jól sejtem, az éppen Ayrton fedélzeti kamerája volt, tehát ő szaladt vissza valakihez (valszeg a korábban említett Comas vagy Zanardi baleset lehetett).

eszkep 2009.05.02. 11:07:05

A Forma-1 aranykora Senna, Prost, Mansell volt. Pfff... micsoda versenyek voltak! Azóta is a '88-as magyar versenyt emlegetem.

koxi 2009.05.02. 11:07:11

Köszönöm a postot!!
Gyermekkorom meghatározó személye volt. A foma 1-et csak miatta izgultam mindig végig az öcsémmel, aki Prost rajongó volt. 15 éves voltam mikor meghalt. Szégyelltem magam, h középiskolás létemre gyerek módon sírok. De még 15 év után is 30 évesen könnyekkel teli szemekkel írom a hozzászólásom...

Flashzee · http://www.flashzene.com 2009.05.02. 11:11:55

Nagyon nagy ember volt! Jó a poszt is. A Forma 1 pedig kezd újra izgalmas lenni, bár kicsit erőltetve. Itt arra gondolok, hogy úgy változtatgatják a szabályokat, hogy érdekes legyen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.02. 11:14:40

Tényleg kicsit sok a pátosz. Semmivel sem volt fair-ebb versenyző, mint a maiak.

Az idő meg sokmindent megszépít. Viszont tényleg szomorú a halála. Soha nem derül ki, hogy lehetett -e volt ötszörös világbajnok vagy sem...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.02. 11:18:32

@onlydjz: Egyetértek. Az akkori versenyek nagy része bizony piszok unalmas volt. 1992-ben már nálunk világbajnok volt Mansell. Ez volt az izgalmas verseny? Patrese szinten biztos második volt mindig.

Vagy pár évvel korábban mikor 16-ból 15-öt nyert a két McLaren? Dögunalom.

Az tényleg jó volt benne, hogy kicsit "rallysabb" volt a verseny, mert nem volt annyi ketyere az autókban. Viszont a mai ketyerék mellett is van verseny, ezt csak a csőlátásban szenvedők tagadják. További érdekesség, hogy akkor a nagy rajtbalesetek mindennaposak voltak és start után 6-7 autót simán leadaráltak. Ma ez nagyon ritka.

A szabályváltozásokról is annyit, hogy amikor nem lehetett kereket cserélni az volt az egyik legszarabb versenyév. Most meg a tankolást akarják kinyírni. Megáll az eszem...

onlydjz 2009.05.02. 11:36:54

@molnibalage: az idő mindent megszépít, 20+ év múlva majd a mai versenyek lesznek az etalonok.

az F1 pedig az autósport csúcsa, nem értek egyet azzal, hogy mesterségesen korlátozni akarják a kültségeket, ez átlátszó dolog (mert visszaüt)

itt MINDIF mindenből a legújabbnak, legjobbnak kellene lennie

==T== 2009.05.02. 11:49:47

Hát, tényleg igaz ez az "idő mindent megszépít". Senna valóban pokolian gyors versenyző volt,igazi őstehetség, de taktikailag nem állt magas fokon, és hát bizony eléggé nagyképű és "dirty driver" volt...

www.youtube.com/watch?v=ko94oniszuA

Sokan MS-t tartják annak, de ők szvsz nem látták Sennát. 90-es suzukai húzása az F1 mélypontja volt.


Asszem Senna imázsa sokat javult halálával, gyakorlatilag mivel MS volt a pályák ura több mint egy évtizedig, ezért jobb híjján Sennában látták az ő ellenszerét, vagyis a mi lett volna ha nem hal meg című fantáziákban.

Ami MS sírását illeti a sajtótájékoztatón, szvsz az inkább annak szólt, hogy egy már elveszni látszó vb cím újra elérhetővé vált...

==T== 2009.05.02. 11:54:33

A F1 aranykoráához:

Mindenkinek az az aranykor, amikor fiatal volt.Középkorú F1 rajongóknak a 70-es évek, amikor gyakorlatilag bármiylen ügyes, vállalkozószellemű brigád összedobhatott egy F1-es csapatot, vehetett egy Ford-Cosworth motort és csinálhatott egy sikeres istállót.

Másoknak a 60-as évek, amikor megjelentek a mai F1-es autók elődei (középmotor, szárnyak) mígsokaknak a hőskor, az 50-es évek, amikor a versenyzők tényleg az életüket kockáztatták minen versenyen.

Sok szempontból a 94/95 uténi korszak a csúcs, emrt ekkor vált teljesen professzionálissá az F1, és a csapatok zöme mögött komoly gyári és szponzori háttér állt, és az autók közti különbségek sokkal kisebben voltak, mint régen.

Manapság 3mp-n belül van az egész mezőny, míg 90 körül kb. az első 6-10 versenyző volt csak 3mp-n belül.

borpancsoló 2009.05.02. 12:11:27

Tényleg nagy versenyző volt, ezen nincs mit vitatkozni, azok a dolgai, amiket mai szemmel sérelmezünk, akkor még belefértek az F1-be, mint pl a lökdösődés a pályán.

És itt vannak félreértések mindkét oldalon. Van aki szerint szabálytalan volt, csak a saját győzelme érdekelte. Azoknak csak annyit, hogy akkoriban ezt nem büntették olyan véresen, némi test test elleni harc belefért.

Azoknak akik viszont azt gondolják, hogy az utána jövők puhányok, mert csak a célbaérés a fontos meg annyit, hogy pont a Senna-Prost kilökések miatt hördült fel az F1-es közvélemény annyira, hogy utána következetesen tiltani kezdték az ilyet.

(Pl MSC későbbi lökdösődéseinél is mindig megemlítik az öreg szakik, hogy azért ő a Senna-Prost párharcokon szocializálódott, amikor ő bekerült az F1-be, mindennaposak voltak az ilyen afférok. - Persze a 97-es (?) mozdulatát még így sem menti semmi, de erről ő maga is mindig elmondja, hogy az az egyetlen amit sajnál a karierjében.)

Ja: Ma kevesebb elektronika segíti a versenyzőket, mint akkor, Telemetria meg ugyanúgy volt már akkoriban is.

cerberus77 2009.05.02. 16:05:52

HÁT EZ NAGYON SZÉP MONDHATOM!
Olyanok vagytok, mint temetésen az öregasszonyok. Megy a köpködés!

Ez Senna emlékére lett létrehozva! Szerintem fikának nem nagyon van itt helye.

Köztudott, hogy az emberek hibáznak. Egyikünk sem tökéletes. Mint minden sportban, itt is vannak olyan momentumok, amik nem épp emberséges megoldások. Kilökik egymást a pályáról. - a mindenit, mik vannak - A fociban letépik egymásról a mezt, szándékos felrúgják egymást. Nem tudom, ki mennyire van otthon vízilabdában, de ott a zacskó letépés sem éppen ritka. Na és még folytathatnám. Mindenki győzni akar. Erről szól a sport. Az meg, hogy ki mennyire szabálytalan, azt hagy döntsék el az arra kijelölt személyek. Főleg nem így utólag bíráskodni. Lehet, hogy azok az emberek akik akkor döntöttek, most másképp döntenének. De az akkor volt, úgy volt és elmúlt.

Egyébként meg, hogy ki mekkora egyéniség az nem kérdés. Sok F1-es pilótáról el lehet mondani, hogy amit letett az asztalra, az szép kis teljesítmény, de HgGina-nak van igaza. Nem tudsz nagyobb nevet mondani. MS nem véletlen könnyezte meg a legendát. Ő is tisztelte és hát aki esetleg nem hallott volna Sennáról, annak legyen elég annyi, hogy valamikor volt egy pilóta, akit a nagy MS is tisztelt és megkönnyezte, mert elismeri Őt mint legendát.... Azt hiszem talán ez mondja el legjobban, hogy Senna mekkora egyéniség is volt!

Köszönöm az összeállítást!

U.i.: voltam ott, abban a bizonyos kanyarban, mobillal a kézbe és nézve a YouTube-n a balesetet. Fura érzés volt.

Szép Napot Mindenkinek! Nyugodj Békében Ayrton!

smartdrive 2009.05.02. 17:21:12

azóta sem találok más magyarázatot arra a körre, mint hogy ahol ő ment, ott nem esett az eső

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.03. 10:53:54

@==T==: Bizony. Akkoriban simán volt olyan, hogy 5-6 kört kaptak az utolsók. Ma a +3 is elég ritka.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.03. 10:55:28

@cerberus77: Nem. Csak éppen elég álszent dolog istenítani valakit és leírni a hibát erénynek, hogy a poszt jellege miatt azt várod el, hogy ne lehessen rá reagálni. Béke poraira, de talán nem kéne angyalt csinálni belőle.

szg01 2009.05.05. 07:17:53

Senna miatt kezdtem nézni a Forma1-et. Ő volt a legnagyobb. 94.május 1. Soha nem felejtem el.
Kicsi voltam még, de egész éjjel zokogtam...ma is ezt tenném.

UNgaaragh 2009.05.11. 20:22:48

Huhh, rettentően sajnálom, hogy itt kérdezem meg, de ha nagyon nagyon kezdő létemre el szeretnék kezdeni komolyabban floorballozni (jelenleg egyetemi csapatban vagyok), akkor merre érdemes keresgélnem? Pasi vagyok, kapus poszton (amiből sajnos tudom, h kevés kell) és nem tudom, milyen szinten :D

Amúgy pici voltam Senna halálánál, de nem felejtem el, hogy hogy aggódtam. Azóta meg Schumi FTW :)

Gété 2009.05.12. 22:36:03

Szervusztok!
Itt lehet, hogy offnak tűnik, de azért ez mégis csak egy floorball blog.
Felkerült néhány új akció a www.floorballer.hu oldalra. Érdemes szemezgetni köztük.
Nagyon sok engedményes, akár az eredeti árhoz képest 66%-kal olcsóbb terméket is találhattok.
Ha van kedvetek kattintsatok rá.
üdv
Gété

Zalay · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.09.22. 14:02:33

Én élőben láttam az estet. Tényleg csak emlékezni lehet rá. Apám nagyon szerette Sennát, ő végig remélte, hogy életben marad. De mikor a helikopter megjött, lehetett tudni, hogy vége.
Milyen állat tesz betonfalat egy versenypályára?
süti beállítások módosítása